26 sep Let op, een telefoonabonnement levert soms een BKR-registratie op!

Sinds 1 januari 2017 wordt een telefoonabonnement met ‘gratis’ telefoon gezien als een lening. Deze lening wordt geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Deze registratie geldt alleen voor een mobiele telefoon met een waarde boven € 250. De maandelijkse gebruikskosten die je kwijt bent voor bellen, sms’en en internetten worden niet als lening gezien.

Bij het BKR worden alle leningen die je aangaat geregistreerd. Hierbij kun je denken aan een creditcards, hypotheek en/of consumptief krediet. Voordat je een mobiele telefoon met abonnement kan aanschaffen vindt er een leentoets plaats bij het BKR. Deze toetst of je voldoende kredietwaardig bent voor het aangaan van het abonnement. Een mobiele telefoon met abonnement heeft invloed op je (toekomstige) leencapaciteit. Het aangaan van zo’n abonnement kan dus van invloed zijn of je in de toekomst een woning kan kopen. Let dus goed op!

De BKR registratie voor een telefoonabonnement met een mobiele telefoon bestaat om de consument te beschermen tegen het aangaan van leningen die zij niet kunnen betalen. Naast de BKR registratie moeten bedrijven bij reclame-uitingen voor telefoonabonnementen met mobiele telefoon ook aangeven dat het een lening betreft. Hierbij kan je denk aan de zin: Geld lenen kost geld! Om de consument transparantie te geven in de lening(en) die hij aangaat, moeten telecombedrijven de kosten voor het gebruik van bellen, sms’en, internetten en de mobiele telefoon uitsplitsen, zodat de consument precies weet voor welk bedrag hij een BKR-registratie krijgt.

Heeft u (onterecht) een negatieve BKR-registratie, neem dan contact met ons op!

www.strataego-advies.nl
info@strataego-advies.nl
040-3041460

 

Geen reactie's

Geef een reactie